Szőke nő a volánnál: Waze vs iGO – 1. felvonás

Ezt még tavaly írtam egy másik női oldalra, de még mindig időszerű. Kis ráncfelvarrás után újra láthatjátok, valamint hamarosan elkészül a 2. rész is, tesztelés alatt az idei fejlesztések.

Valljuk be, nekünk nőknek elengedhetetlen, hogy előre megtervezzük kanyarra pontosan, hogy merre kell mennünk. Vagy térképen, vagy fejben. Ehhez azért már nem kell irányba tartanunk a térképet (igen, én is úgy csináltam), első körben jöhet a Google Maps, útközben pedig elég egy GPS, vagy már a korszerűbb technika, a telefonon lévő navigáció.

holux-gps-mile-55Van nekem egy Holux GPSmile55-öm. Két éve már nagyon gondolkodtam a lecserélésén, mert először is nincs hozzá frissítés jó pár éve. Másodszor már lötyög a tartóban, így van, hogy nem tölt. Ha bal lábbal kelt fel vagy túl sok felhő van az égen, akkor már nem hajlandó mutatni az irányt. Zokszó nélkül ki is kapcsol. Én meg annyira hozzászoktam, hogy mondja Moha bá, merre kell mennem a városban, így nagyon tudott idegesíteni, ha nem működött normálisan. A belváros nem az én területem autóval, de ezzel szerintem sokan vagyunk még így.

Aztán tavaly előtt férjem elkezdte használni a Waze-t. Irigykedtem is rá, hogy nem áll ám a Hungárián a dugóban, hanem igaz, hogy +1 km-es körrel, de híd tetején robogva néztünk le az araszolókra a Népligetnél. Na, ekkor határoztam el, hogy nekem kell egy okostelefon! Addig merőben tartottam magam, hogy minek, tök fölösleges, telefonálni, sms-t írni teljesen jó a régi is. Viszont ez volt az pont, hogy mivel nekem kell valami értelmes navigáció, így muszáj lesz inkább telefont cserélnem, mint venni egy másik GPS-t, ami ugyanúgy bevisz a dugóba.

Első körben kaptam egy qwerty-s HTC-t, mert ragaszkodtam a qwerty billentyűhöz. Fogadok, hogy most megint kapom a kérdést, hogy de minek kell a qwerty? Azon nagy a billentyűzet és kicsi a képernyő és nem lehet rendesen látni rajta semmit, tök fölösleges!
Na ez egyébként nem igaz, mert Waze-t is gyönyörűen láttam rajta, viszont lehet gépelni körömmel és nem ütök mellé! Na ezért!

mzl.ovlqpnlwSzóval megszereztem végre Waze-t! Igaz, hogy még eléggé kezdetleges stádiumban voltunk az ismerkedéssel, de egész jól hozzászoktam, ha heti egyszer kellett mennem valahová, ahová már navigálni kellett, bekapcsoltam.

Aztán fél évre rá, beadta a telefonom aksija a kulcsot, így inkább néztünk nekem másik telefont, ami olcsóbb volt, mint az új akkumulátor. Legyen szép nagy a kijelzője, most már beadtam a derekam, hogy ne foglalja el a felét a billentyűzet. Na, mondanom sem kell, hogy jó pár napba tellett, mire átállt a szemem a nagyobb kijelzőre és a más léptékre Waze-ben.

Viszont be kell valljam, tényleg jobb navigáció szempontjából a nagy kijelző. Könnyebb rajta nyomkodni a „gombokat”. Viszont a billentyűzeten rendszerint melléütök.

Waze-ben nekem a lényeg, hogy tud kalkulálni a forgalommal, dugóval, balesettel. Jelzi a rendőröket, igazoltatást, sebességmérést, sávszűkülést, útbontást, úgyhogy már sok esetben nem is arra visz, ahol munkálatok vannak, ha amiatt áll a környék. Volt már rá példa, hogy a Fiumeire rákanyarodva álltam a hídon a Keletinél és néztem, hogy na, miért is nem megyünk, pedig nem mutat semmit. Épphogy kezdtem csorogni lefelé a lámpához, mikor bepirosodott az egész Fiumei, kiírta, hogy kisebb baleset és azzal a lendülettel vitt el a Baleseti előtt, át a nyolckeren (jó, mondjuk az is igaz, hogy fényes nappal nem volt gond arra menni, sötétben már nem merném bevállalni, de akkor már nincs is dugó a Fiumein).

Pláne imádom benne, hogy pontokat lehet gyűjteni! Nagy pont- és plecsnigyűjtő vagyok, úgyhogy ez nekem külön öröm! Húsvéti időszakban tojásokat vadásztam, amiért kaptam pontot és léphetek szintet, hogy milyen felhasználó vagyok. Most már felnőtt wazer.
450px-RankWazeStPersze neki is vannak hibái. POI kicsit nehézkes, nem minden egyértelmű számára. Két durva esettel találkoztam eddig nála, az egyik a Kelenföldi pályaudvar. Na az neki nem a pénztári vége és a parkoló. Neeeem. A sínek túloldalán, az aluljáró túlfele! Na ez azért este sötétben kicsit meredek, pláne, ha az ember lányának nincs ideje szórakozni már a vonat indulásáig átérni a másik irányba a felbontott Budaörsi úton, így marad az aluljáró a kivitt utasoknak.

A másik nagyon érdekes navigációja egyszer Ferihegy volt. Ennyit bírtam belőle kicsikarni, se repülőtérre, se Liszt Ferencre, semmire nem volt hajlandó rátalálni. Kilométerre még stimmelt is itthonról a T2. Akkor lett gyanús a kicsike, mikor az 1-es Terminálnál be akart fordítani a lámpánál, majd a belső reptéri úton tovább vinni! Nagyon kis ügyes, olvas az emlékeimben, jártam én úgy már arra, csak éppen vagy 8 éve. Már nem dolgozom a reptéren és nincs már belső jogosítványom, ami kéne hozzá, hogy a reptéren vezethessek, egyébként minden stimmelt, tényleg úgy is ki lehet jutni a T2A-ra.

images (2)Aztán volt ugye lehetőség tavaly 10 napig ingyen letölteni az iGO10-t, a szülinapjuk alkalmából. Persze, hogy nem hagytam ki a lehetőséget, mert csak kíváncsi voltam rá, mégiscsak évekig Moha bá mondta az itinert!

Már az első ismerkedési esténken számomra értelmetlen útvonalat mutatott, ami teljesen ellentétes irány volt indulásnak a hazaúthoz. Naná, hogy nem hallgattam rá!

Aztán úgy használtam – kíváncsi természet lévén – hogy egyszerre futtattam a két programot, hallgattam mindkettőt, közben Waze térképét néztem, hogy a fontos infókról se maradjak le.

Alap helyzetekben egyetértettek, de ha már a városba kellett menni, akkor Waze mondta a kerülőutakat, számolt a forgalommal.
Nagyon tetszett, jókat nevettem ám magamban rajtuk, mert mint egy rossz házaspár. Waze női hangon beszél hozzám, iGO-t férfira állítottam és a csaj szokott előbb beszélni, utána a pasi. Ha véletlen egyszerre mondtak valamit, akkor a csaj addig mondta, míg belefojtotta a pasiba a szót. Szó szerint, mert olyankor mondat közben elhallgatott. 🙂

iGO_Navigation_SzulinApp.jpg_900-494iGO-nak tetszik a grafikája, de nem szeretem benne, hogy kétszer kell megmondani neki, hogy indulni akarok. Egyszer megkeresem a célt, utána beállítom, aztán még egyszer szólok neki, hogy igen, indulhat a navigáció. (Waze még balesetmentes közlekedést is kíván. Ráadásul arra is ügyel, hogy ha menet közben piszkálnám, akkor rám szól, hogy nana, ugye utas vagyok, mert különben vezetés közben nem nyúlkálunk hozzá! 🙂 )

Arról nem is beszélve, hogy ha már 51-el megyek, akkor iGO rögtön rám szól, hogy „Túllépted a megengedett sebességet!”. Na ekkor szoktam ám emlegetni a felmenőit. 😛 (Ezt egyébként ki lehet kapcsolni, nagy nehezen megtaláltam, hogy hol.)

240px-Kliens_02Waze elméletileg tanulékony, állítólag megjegyzi a kedvenc útvonalaimat és azokat preferálja utána, ezt azért még eddig nem vettem nagyon észre rajta.
Azt viszont nagyon szeretem benne, hogy én is hozzájárulhatok a közösségi közlekedéshez, szólhatok, ha bármit látok, lerobbant autót, traffipaxot, útlezárást, amiért pontokat is kapok, de meg is köszönik az autósok, hogy figyelmeztettem őket.

A térkép hibáit is tudom jelezni, volt már rá alkalom, hogy jeleztem és javítottak egy hibás útkereszteződést. Ehhez elég volt egy hibajelet rakni, ők észlelték, rákérdeztek, visszaválaszoltam és pár óra múlva már jó volt a térkép.

Ugyanez iGO-n nem tudom, hogyan lehetséges. Például balra kellett volna fordulnom egy kereszteződésnél, ahol 5 éve már biztos, hogy van keresztben egy szalagkorlát.

POI hibát már itt is felfedeztem, a kerületi zeneiskolát akartam volna megkeresni, tudta is névre rákeresve, de a régi helyét, ahol már minimum 8 éve a gyerekorvosi rendelő működik. Szóval ez sem teljesen naprakész.

Összességében maradok Waze mellett. Nekem kell, hogy figyelembe tudjam venni a forgalmat, lássam, ha valami fontos történt az úton. Pont ezt hiányoltam a GPS-ből, hogy miért nem tudják már műholdon követni a forgalmat és beleépíteni a navigációba?
Azok, akik a netforgalmukat féltik, hogy milyen sokat használ belőle, megnyugodhatnak. Férjem egy éves adatait lekérve megállapítottuk, hogy havi 65 Mb-ot fogyaszt el, pedig ő napi több órát is vezet, már király fokozatnál tart.

Azért iGO is marad a telefonomon, mert mikor Waze épp nem akar működni és megtalálni hol vagyok, merre mennék (néha előfordul vele, még nem jöttem rá miért), akkor nagyon jó, hogy van másik navigációs lehetőség is.

Persze rengeteg olyan funkció van mindkét navigációnál, amire eddig nem volt szükségem, nem is tudom, hogy mit tudnak teljes mértékben, mert laikus szőke nőként nem volt rá eddig szükségem. Mint a telefonnál, hogy tudjak vele telefonálni, navigációnál a lényeg az, hogy juttasson el A-ból B-be, lehetőleg minél gyorsabban és egyszerűbben, időben jelezve például egy kanyarodás előtt, hogy tartsak jobbra vagy balra, nehogy elvétsem az utcát.

iGo_vs_waze_cWaze előnye: Jelen idejű forgalomfigyelés, nagy szerepe van a közösségi jelentéseknek.
Waze hátrányai: Internetfüggő és nagyon zabálja a telefon akksiját. Automatikus kellék kell, hogy legyen az autós töltő a használatánál.

iGO előnyei: Grafika és jó ütemű navigáció.
iGO hátránya: Nincs jelen idejű forgalomfigyelés, csak régebbi mért adatokból dolgozik.

One thought on “Szőke nő a volánnál: Waze vs iGO – 1. felvonás

  1. Navigáció szempontjából a Wazze sehol sincs az Igo-hoz vagy a Google Maps-hoz képest… Egy előnye van, hogy ráteszik, ha rendőrt láttak… Az, hogy éjjel 1-kor dugót jelez egy kihalt útra és képes fekvőrendőrös kis utcákba bevinni, utána vissza az ugyanúgy kihalt útra…
    Azt hittem javítottak rajta, pár napja rábíztam magam. Majdnem elkéstem… kb 20-30 perc értelmetlen tekergés után kikapcsoltam… Inkább megvárom azt a 2 piros lámpát és megyek a megszokott útvonalaimon, mint egyirányú szűk kis utcákban körözzek… Arra jó, hogy krúzolás közben szól, ha valami van…

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .