Társasjáték teszt: Granna Szuper Farmer Extra

Egy igazán izgalmas családi társasjátékot mutatunk nektek! A Granna Szuper Farmer Extra az egész család kedvence lett nálunk és nem csak 7, hanem már 5 éves kortól simán játszható.

Jó, lehet azért ajánlják 7 éves kortól, mert számolni kell benne, de ez már simán oviban megy, úgyhogy ez nem akadály. A hossza sem, hacsak nem olyan szerencsétlen mindenki, hogy egyfolytában rókát vagy farkast dob és sose lesz vége a játéknak. Vagy, hogy nem szereti a gyerek, ha ő veszít és elmegy a kedve a játéktól? Hát, nem lehet mindig neki szerencséje (bár eddig bármiben játszottunk, a gyerekek nyertek 80%-ban és nem azért, mert engedünk nekik).

A Szuper Farmer megalkotója a kiváló lengyel matematikus, Karol Borsuk volt, ezért a játék szabályai matematikai törvényszerűségekre épülnek. Ez a maga nemében páratlan játék gazdálkodni tanít, amihez előrelátásra, számolásra, tervezésre és a kockázatok felmérésre lesz szükséged. Ezeket a mai világban nagyon fontos készségeket a Szuper Farmerrel játszva gyakorolhatod! Pedig a játék nagyon régi, a II. világháború idején keletkezett. 

A játék története

Az eredeti játék 1943-ból

A Szuperfarmer története 1943-ban Varsóban kezdődött. Miután a németek megszállták a várost és bezáratták az egyetemeket, Karol Borsuk, a Varsói Egyetem professzora is elvesztette állását. A kiváló matematikus elhatározta, hogy társasjátékok eladásával segít a család anyagi gondjain, így alkotta meg a játékot, amely akkor még a Mintagazda nevet viselte. Példányait felesége, Zofia Borsuk házilag állította elő, az állatokat Janina Śliwicka rajzolta. A Mintagazda csakhamar nagyon népszerű lett, a vevők eleinte a baráti és ismerősi körből kerültek ki, de később idegenek is felfigyeltek rá. Mivel az efféle kereskedelem akkoriban szigorúan tilos volt, a vásárlóknak azt kellett bemondaniuk a telefonba, hogy a mintagazdaság iránt érdeklődnek, majd egy megadott helyen átvehették a játékot. A Mintagazda nem csak a professzor családját segítette át a nehéz időkön, hanem sok gyerek és felnőtt számára jelentett kikapcsolódást és felüdülést a háború közepette.

Az 1944 augusztusában kirobbant Varsói Felkelésben a város csaknem teljesen elpusztult, s a játék valamennyi példánya megsemmisült. Szerencsére egyetlenegy, vidékre került példány mégis megmenekült és évek múltán visszakerült a professzor családjához: ezt használták fel a játék Szuperfarmer néven való újrakiadásához. Zofia Borsuk, a professzor özvegye 2007-ben ünnepelte 100. születésnapját, ekkorra esett férje halálának 25 éves évfordulója, és 10 éve készült el a játék felújított változata. Ez az új, jubileumi kiadás erre a hármas évfordulóra készült. A készítők remélik, hogy a magyar közönség tetszését is elnyeri, hiszen a Szuperfarmerből már közel egymillió példányt adtak el világszerte. A gyakorlottabb játékosoknak ajánlják a folytatását, a Szuperfarmer Ranchot.

Játékszabály

Ez a változat már rendelkezik 4 szép nagy táblával, amin gyűjthetők az állatok, így 2-4 fő játszhatja.

A lényeg az, hogy minden állatból meglegyen 1 db, akkor vagyunk szuper farmerek. A játékszabály nem teljesen egyértelmű, egy-két dologra magunknak kellett rájönni.

Ott kezdtük, hogy mi az, hogy a farkas egy tehént ér? Aztán rájöttünk, hogy az a nagykutya akar lenni. Bevallom, a műanyag bábuknál is számomra csak a kiskutya egyértelmű, a nagykutya inkább farkas szerű. Szóval van nekünk – illetve meg lehet szerezni, hogy védje a nyájunkat – két kutyánk, mondjuk Fickó és Vahur. 🙂

A két 12 oldalú dobókockával első körben ugyanolyan állatot kell dobnunk, akkor azt megkapjuk és kezdődhet a gyűjtögetés. Ha már van olyan állatunk, akkor a dobókockán lévő állat +1-t ér. Így akkor ahány pár állatunk van (mert ugye szaporodni csak párosával tudnak), annyit kapunk azokból.
Itt látszik, hogy volt 5 nyulunk, 1 barink, 1 malacunk és 1 tehenünk. Ehhez dobtunk 1 nyulat és 1 malacot, így az összesen 6 nyúl, abból lesz 3 nyuszi-szaporulat. Lett így 1 pár malac is, tehát kaptunk 1 malackát (a szaporulat van a táblán kívül).
A kutyákra korábbi dobás előtt tettünk szert, amikor beváltottunk egy birkát a kiskutyára, 1 tehenet a nagykutyára. Az állatok beváltására/átváltására a dobások előtt van mód.

A rókától megvéd a kiskutya, a farkastól a nagykutya, ha olyat dobunk, akkor csak vissza kell szolgáltatnunk a kutyust, a jószágaink megmaradnak. A kiskutya a nyulakat és bárányokat védi, a nagykutya a disznókat és a teheneket. A lovat egyik sem viszi el, így ha már lovunk van, akkor az biztosan meg is marad. Viszont ha rókát dobunk és nincs kiskutyánk, csak nagy, akkor is elveszítjük a nyulakat és bárányokat.

Agyaltunk azon is, miért van csak 1 ló és 1 tehén a két kockán összesen, így nem lehet párt dobni belőle, nem megszerezhetőek dobással. Igen, azokat csak cserélni lehet, viszont ha már 1-1 db van belőle, akkor dobhatunk is hozzá párt és akkor lesz még egy lovunk vagy tehenünk. Akkor viszont lehet cserélni őket, a tehenet nagykutyára, a lovat két tehénre, mert a csere visszafelé is működik. Így lehet 1 lóból akár 6 malac is.

Ha dinamikusabban akarjuk játszani, arra is van lehetőség (ha már unja a gyerek, vagy olyan szerencsétlenek vagyunk, hogy mindig rókát vagy farkast dobunk).
Akár már az elején indíthatunk mindenkinek 1 nyúllal, így sokkal gyorsabban beindul a gazdaság.
Olyan is lehet, amit már mi is alkalmaztunk, mert barátnőm iszonyú peches volt dobásnál mindig, hogy neki már időközben az egyik nyúl „ketreces” lett, így hiába dobott rókát vagy farkast, az a nyuszi megmaradt, hiába nem volt kutyája.

Ez pedig itt egy nyertes sor. A V bal oldalán megvan mindegyik állatból legalább 1.

Egy játék kb. 20-30 percet tart.

A játék ára 4500,- Ft-tól kezdődik jelenleg.