Egy nagyon hasznos és okos találmány: Óvodai szabálygyűjteményünk

Már többször is mutattam, hogy milyen kreatív óvónénink van. Az ő általa készített szabálygyűjtemény a Családinet kreatív óvónő versenyén két különdíjban is részesült, nem véletlenül!

„Azt, hogy hogyan éljek, mit tegyek, mind az óvodában tanultam meg. Az egyetemen a bölcsesség nem volt különösebb érték, az óvodában azonban annál inkább. Íme amit ott tanultam: Ossz meg mindent másokkal! Ne csalj a játékban! Ne bántsd a másikat! Mindent oda tégy vissza, ahonnét elvetted! Rakj rendet magad után! Ne vedd el a másét! Kérj bocsánatot, ha valakinek fájdalmat okoztál! Evés előtt moss kezet! Húzd le a vécét! A frissen sült sütemény és a hideg tej tápláló! Élj mértékkel! Mindennap tanulj, gondolkodj, rajzolj, fess, énekelj, táncolj, játssz és dolgozz egy keveset! Délutánonként szundíts egyet! A nagyvilágban óvatosan közlekedj, fogd meg a társad kezét, és ne szakadjatok el egymástól! Ismerd fel a csodát!”

Robert Fulgrum

Most éppen 22 gyerek van a csoportban, de van, hogy 24-26 a létszám. Mivel vegyes a csoport, így a 2 és fél évestől a 7 évesig terjed a korosztály. Ezek a gyerekek teljesen különböző családból jönnek, különféle szokások, készségek, képességek birtokában vannak. A beilleszkedés, a szocializáció mindannyiuk számára komoly feladat. Muszáj megtanítani az óvodai szabályokra őket, arra, hogy ez egy közösség és nem egyedül vannak, nem az egyén érdeke a legelső.

A szabályok a közösségek elvárt viselkedési normáinak alapelvei. Ahhoz, hogy egy óvodai csoport megfelelően működjön, szükség van ezekre a „viselkedés csiszoló” magatartásformákra. A csoportban a közösen kialakított szabályokban gyenge pontok mutatkoztak. Az alapvető szabályok áthágása napi rutinná vált. A leesett játékok a földön maradtak, a „varázsszavakat” (kérem, köszönöm) kis százalékban használták, a gyerek-gyerek közötti kommunikáció nem volt megfelelő.

Ezért óvónénink rendhagyó módot választott arra, hogy változtatni tudjon ezen.

Szabálygyűjteményt készített kapcsos kis könyv formában. Természetesen közösen készítették, folyamatosan bővült az igényeknek és elvárásoknak megfelelően. A „saját készítésű kiadvány” képi formában jeleníti meg az egyes szokások-szabályok megvalósítási lehetőségeit. Nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy „a tiltás olaj a tűzre…”, ezért a könyvben nem szerepelnek „nem” és a „ne” szavak. Helyettük a megfelelő attitűd kiemelése kapott helyet: pl. „a játékot nem hagyom szanaszét” helyett „a játékot mindig elrakom magam után”. A gyerekek örömmel forgatják, mert nemcsak szóban, képi módon is megtanulják a helyes viselkedés és együttélés szabályait, elősegítve őket arra, hogy az életben megfelelően tudjanak eligazodni a szabályok útvesztőjében.

A szabálygyűjtemény a következő magatartásformákat alakította, csiszolgatta:

  • a társakkal és a felnőttekkel való együttműködést
  • a másikra figyelést
  • az alkalmazkodást
  • az alapvető udvariassági formulákat (a gyerekek nyelvén „varázsszavak”)
  • a gyermek-gyermek, gyermek-felnőtt közötti viselkedési normákat, a kooperációt, a másokkal való együttműködést
  • a tevékenységek közben tanúsított viselkedésformákat

A szabályok alakítása mindig közösen történt. Rugalmasan alkalmazkodott a csoporthoz, figyelembe vette az eltérő kulturális, illetve társadalmi háttérből adódó sajátosságokat.

Néhány példa a közösségi élet szokásai terén, melyeket elvárnak a gyerekektől:

  • a leesett játékokat a földről felvesszük
  • amivel nem játszunk, azt a helyére rakjuk
  • távozáskor, érkezéskor köszönünk
  • a csoportszobában normál hangerővel beszélgetünk
  • segítünk egymásnak
  • a játékot elkérjük a társunktól, és türelmesen megvárjuk, amíg megkapjuk
  • az udvariassági formulákat (kérem, köszönöm) adekvátan használjuk
  • étkezésnél nyugodtan, csendesen beszélgetünk
  • tisztelettudóan viselkedünk a felnőttekkel

A mindennapok alkalmait, lehetőségeit kihasználják az alábbiak gyakorlására:

  • köszönés
  • bemutatkozás
  • kérdezés, tudakozás
  • kérés
  • segítségadást, segítségnyújtás
  • előzékenység (lányok, kisebbek)
  • mások végighallgatása

Több témához is kapcsolódtak:

  • udvariassági szabályok, formulák: megköszönünk, kérünk, elkérünk
  • étkezési szabályok: esztétikus terítés, adekvát evőeszköz használat, kulturált étkezési szokások
  • nyugodt, balesetmentes játékhoz, tevékenységhez kapcsolódó szabályok: amivel nem játszunk, eltesszük, a leesett játékokat felvesszük, stb.

Sikerült elérni, hogy a társas érintkezés apró, de mégis alapvető szabályait már itt az óvodában elsajátítsák a gyerekek, a kialakult viselkedésszabályok pedig belülről jövő barátságos magatartássá lényegültek.

Én már megígértem a lányaimnak, hogy itthonra is be fogjuk vezetni, úgyhogy előttem a feladat, hogy az „itthoni szabályokat” is könyv alakba öntsem. Így ahelyett, hogy papagájnak érezném magam, vagy azzal fenyegetőznék, hogy magnóra veszem és lejátszom nekik azt, amit minden nap ismételgetek, hogy hogyan is kellene viselkedni, egyszerűen a kezükbe nyomom majd.
Egy hétvégét nálunk volt az eredeti könyv tesztüzemre, jelentem működik. 😉

Ha valaki az ovis csoportjának szeretné, akkor most innen a teljes anyagot letöltheti. Óvónénink megengedte, hogy közkinccsé tegyem ezt a szuper könyvet! Az alábbi linkre kattintva tudjátok letölteni:

óvodás_szabálykönyv