Teendők hőségriadó esetén

Most már teljes mértékben kijelenthetjük, hogy megérkezett az igazi nyár! Az ország egyes tájain akár 35-36 fok is lehet a következő napokban, frissítő záporok, zivatarok elszórtan lehetnek. A hét hátralévő részében kánikula vár ránk, délutánonként a legmelegebb helyeken 35-36 fokot is mutathatnak a hőmérők, csütörtökre az Országos Meteorológiai Szolgálat 9 déli és keleti megyére elsőfokú, azaz citromsárga figyelmeztető előrejelzést adott ki a hőség miatt, az országos tisztifőorvos csütörtöktől vasárnapig másodfokú hőségriadót rendelt el. (forrás: idokep.hu)

hoterkep2

A nyár folyamán valószínű még többször lesz ilyen riasztás, így összeszedtük nektek a tudnivalókat hőségriadó esetére.

A hőségriasztás fokozatai, teendői és elrendelése
1. fokozat (Tájékoztatási fokozat)
Kritériuma: az előrejelzések szerint a napi középhőmérséklet legalább 1 napig meghaladja a 25 °C-ot.
Teendők: Az ÁNTSZ-nek jelent feladatot. Saját belső rendszerén keresztül információkkal látja el regionális és kistérségi intézeteit. Az önkormányzatok saját döntésük alapján tájékoztatják a lakosságot a helyi médiákon keresztül.

2. fokozat: (1. fokú riasztás)
Kritériuma: az előrejelzések szerint a napi középhőmérséklet legalább 3 napig meghaladja a 25 °C-ot.
Teendők: Az országos tisztifőorvos az ÁNTSZ intézményi hálózatán keresztül értesíti az egészségügyi intézményeket, a mentőszolgálatot, az alapellátó háziorvosi, védőnői szolgálatokat és az önkormányzatokat a hőségriadó időtartamáról, fokozatáról. Az önkormányzatok feladata saját (elsősorban szociális ellátó) intézményrendszerének értesítése, a lakosság figyelmeztetése az egészséget érintő megelőző intézkedések megtételére.

3. fokozat: (2. fokú riasztás)
Kritériuma: az előrejelzések szerint a napi középhőmérséklet legalább 3 napig meghaladja a 27 °C-ot.
Teendők: A 2. fokozatnál megtett intézkedések betartásának ellenőrzése. A média és az önkormányzatok útján a lakosság általános tájékoztatása. Az egészségügyi ellátó intézmények, szociális otthonok, karitatív intézmények, bölcsődék, óvodák, napközi otthonok, nyári táborok kiértesítése, a védelmet szolgáló intézkedések bevezetése.untitled

  • Ilyenkor legfontosabb a folyadék pótlása! A szakemberek szerint a fővárosban és az ország nagy részén is jó minőségű a csapvíz. Hagyjuk egy kicsit folyni a csapból, ezáltal hidegebb lesz és úgy igyuk, vagy készítsünk belőle limonádét, lehetőleg cukor nélkül. Nagyon jó hűsítő, ha a kancsó vízbe citromfüvet és mentát is teszünk, sőt, reszelhetünk hozzá egy kis gyömbért is. Melegben kellemes és szomjoltó a forró, meleg vagy langyos tea is.
  • Kerüljük az alkoholtartalmú, koffeines italokat, a szomjunkat ne cukros üdítőkkel csillapítsuk.forrosag
    Együnk inkább sok salátát, gyümölcsöt, tejszín-, tejszínhab nélküli gyümölcsleveseket és a rántás nélküli, joghurttal vagy kefírrel habart főzelékeket. Ne együnk nehéz ételeket, inkább a roston, fóliában vagy tepsiben, zsiradékmentesen sült szárnyas húsokat, grillezett, sült zöldségeket, gyümölcsöket.
  • A hőséget nehezebben viselik el a csecsemők, a kisgyermekek, az idősek, a fogyatékosok, a szívbetegek, a magas vérnyomásban szenvedők. Rosszullét esetén azonnal forduljanak orvoshoz!
  • Viseljünk szellős ruhákat, széles karimájú nyári kalappal, napszemüveggel és fényvédő krémmel védekezhetünk a nap, égető sugarai ellen.
    A gyermekekre is vékony ruhákat adjunk, és védjük a fejüket kalappal, vászon-sapkával, kendővel, napernyővel, ernyővel. Kenjük 50 faktoros naptejjel őket és legyen nekik is napszemüvegük, már pici babáknak is kapható. Ügyeljünk arra is, hogy ne hagyjuk őket ügyeink intézésekor sem az autóban!
  • Sötétítsünk be a lakásban, használjuk a klímát vagy a ventilátort, ha van, ha nincs, akkor reggel és este alaposan szellőztessünk ki. Kánikulában hasznos a különösen meleg, dél körüli órákat otthon, besötétített, hűvös szobában tölteni.
  • Kádat és mosogatót teletölthetjük hideg vízzel, egy idő után érződik a hűsítő hatása. Zuhanyozzunk vagy fürödjünk langyos vízben sűrűn. Ha elmegyünk valahová, legyen nálunk hűsítő kendő.
  • Szabadban árnyékban tartózkodjunk, kerüljük az intenzív testmozgást, az ilyenkor még reggel és este sem ajánlott még egészséges embereknek sem. A bevásárlást a kora reggelre vagy a késő délutánra időzítsük!
  • Figyeljünk idős, beteg hozzátartozóinkra, szomszédainkra, főleg az egyedül élőkre, hátha segítségre szorulnak!
  • Ne feledkezzünk meg házi kedvenceinkről sem, nekik is bőven legyen folyadék utánpótlás és ne hagyjuk őket sem a forró autóban!