Támad az influenza! Mit tehetünk ellene?

Tegnap az Időkép applikációja küldte a riasztást, hogy itt az influenza járvány. (A ma reggeli hóról bezzeg nem, úgyhogy az meg váratlanul ért, hogy áshatom elő az autót, na mindegy…) Azt hinné az ember, hogy az ilyen igazán mínuszos idő, ami mostanában van, megfagyasztja a vírusokat is, nem csak a mi kilógó részeinket. Ezek szerint nem.

Szóval itt az influenza, átlépte a járványküszöböt az orvoshoz fordulók száma. Az ÁNTSZ adatai alapján az Időkép idén is elindítja az influenzatérképét.

Az influenza hirtelen kezdődik, a leggyakrabban észlelt tünetei: magas láz, hidegrázás, köhögés, torokfájás, orrdugulás, nátha, izomfájdalom, fejfájás, fáradtság. Idősek és immunhiányos betegek esetében esetenként nem jelentkezik láz. A légúti tünetek mellett néha gyomor-bélrendszeri tünetek is előfordulhatnak, pl. hasmenés, hányinger, hányás. A betegség lappangási ideje általában 1-4 nap, maximum 7 nap.

Az influenzavírust sajnos bárki elkaphatja, független kortól és nemtől. Szövődmények is előfordulhatnak bárkinél. A megbetegedés szempontjából a gyermekek, a kórházi ápolást igénylők a legveszélyeztetettebbek, szövődmények szempontjából a krónikus betegségben szenvedők, közülük is kiemelten az asztmások, elhízottak, cukorbetegek. Súlyos lefolyású megbetegedés azonban előfordulhat a kockázati csoportokba nem tartozók között is. Sajnos tapasztalatból tudom, hogy az időseket nagyon megviseli, akár félre is beszélhet a beteg és jó két hét, mire helyre tud rázódni.
Terhesség alatt is elkapható az influenza, viszont egyértelmű ajánlást oltásra nem találtam sehol. Nem ellenjavalt, viszont a nőgyógyászok inkább az oltás beadásának mérlegelését javasolják. Ilyenkor inkább kerüljük a zsúfolt helyeket és azokat, akikről már egyértelműen tudjuk, hogy betegek. Tudom, a beteg gyerekét ápoló terhes anyuka mondjuk ezt nem fogja tudni megtenni, számára az alábbiakban felsorolok néhány megoldást a megelőzésre.

Hogyan előzhetjük meg az influenzát?

  • Együnk sok gyümölcsöt, zöldséget, amiket jól mossunk meg fogyasztás előtt! Miután folyóvízben lemostuk őket, rakjuk szódabikarbónás vízbe (1 liter vízben keverjünk el 1 evőkanál szódabikarbónát). Pár percig hagyjuk az oldatban, utána lemosás nélkül is fogyaszthatóak.
    Erős járvány esetén a pékárukat is fertőtleníthetjük, ha pár percig meleg sütőbe vagy fagyasztóba tesszük őket.
  • Gyakran mossunk kezet és olyan apróságokra is figyeljünk oda, hogy ne rágjuk a körmünket! (Legjobb leszokási időszak lehet, gyerekeknek is. Bár így félévzárás előtt lehet inkább lógnának a suliból. 😉 ) Nekünk egyértelmű, hogy gyerekünk kezét-arcát tiszta kézzel érintjük meg, de sajnos ez nem mindenkinek az. Ne legyünk szívbajosak, nyugodtan szóljunk rá a rokonokra, ismerősökre, hogy vagy ne fogdossák a gyereket, vagy mossanak kezet!
  • A só fertőtlenítő hatású. Ha tehetjük, menjünk el hetente sóbarlangba, hogy kitisztítsuk a tüdőnket, hörgőinket. Ha erre nincs lehetőségünk, akkor otthon párologtassunk sós vizet. Aki bírja, az gargalizáljon híg sóoldattal, az orrüreget is mossuk át tengervizes orrspray-vel. Én a kiürült flakonba Salvus vizet szoktam hígítva utántölteni, így gazdaságosabb. Párologtatóba is Salvus vizet szoktam rakni hígítva vagy jó minőségű tengeri sót. Ügyeljünk rá, hogy csak a megfelelő párologtatóba tehető, amelyik nem ajánlja, ne próbálkozzunk! De vannak kályhákra szerelhető cserép párologtató edények is, azokat is alkalmazhatjuk, de egy sima, hőálló tányért is rakhatunk a konvektorra. Fűtési szezonban egyébként sem árt a száraz levegőjű lakások párásítása.
  • Igyunk sok meleg folyadékot! A meleg tea, kávé a szájüregbe jutó vírusokat lemossák, amik a gyomorba jutva nem tudnak tovább szaporodni. Teába mehet a citrom, méz, gyömbér, nem csak ízesítésnek, hanem megelőzésnek is kitűnőek!
  • A probiotikumok erősítik az immunrendszert. Érdemes napi 3 alkalommal fogyasztani probiotikumokban gazdag ételeket. Ilyen például az előflórás joghurt, az érlelt sajt, a kefir vagy például a savanyú káposzta. Vacsorára csinálhatunk sajtos melegszendvicset, nagyon jól csúszik mellé a savanyú káposzta! 🙂
  • Az antioxidánsok kulcsfontosságúak az egészséges sejtek és az egészséges immunrendszer szempontjából. A gránátalma, a fekete vagy a vörös áfonya rengeteg szabadgyök pusztító összetevőt tartalmaz. Ugyanígy a kelkáposzta, a spenót, a brokkoli, a kelbimbó és a sárgarépa, bár tudom, ezeket sok felnőtt sem eszi meg, nem hogy a gyerekek…
  • Kerüljük a túl sok cukrot! Gátolja az immunrendszer megfelelő működését. A baktériumok és a vírusok számára a cukor kiváló táptalaj. A finomított cukrok helyett válasszunk természetes, gyümölcsökből és zöldségekből származó cukrokat.
  • Fontos a pihenés és a kellő mennyiségű folyadék elfogyasztása! A megfelelő pihenést 7,5 óra alvással tudjuk elérni (ezt alvásszakértőtől hallottam, majd erről is írok külön) és fogyasszunk sok vizet!
  • Próbáljuk kerülni a stresszt! Végezzünk relaxációs gyakorlatok a nap folyamán. Hivatkozhatunk az influenza megelőzésére a főnöknél. 😉
  • Fontos a vitaminpótlás! Mivel az étrendünk erősen vitaminhiányos és tél végére a magyar lakosság több mint 90%-a D vitamin hiányban szenved, ami az influenza ellen is véd, érdemes azt nagy dózisban pótolni. Gyerekeknél ez 1200 NE (Nemzetközi Egység), felnőtteknél 2000 NE, túlsúlyosaknál 4000 NE. (“Túladagolható”, de ez huzamosabb ideig tartó 10.000 NE feletti mennyiség szedése mellett jelentkezhet csak.)
  • Aki használja, annak homeopátiából megelőzésre Oscillococcinumból heti egy adag (1 tégely) bevétele ajánlott.
  • Az influenza elkerülése érdekében ajánlott már októberben vagy novemberben beadatni a védőoltást, elsősorban a 60 év fölöttieknek és a krónikus betegségekben szenvedőknek. A védettség kialakulása 2-3 hét, így most már nem biztos, hogy érdemes oltatnunk, ráadásul évente újra kell oltatni a vírusmutálódások miatt.

Mi tegyünk, ha már jelentkeznek a tünetek?

  • A legfontosabb a pihenés, ágynyugalom! Ilyenkor minden megvár, semmilyen munka nem fog elszaladni, mert minél tovább húzzuk a pihenést, annál gyengébbek leszünk és a gyógyulás is tovább fog tartani.
  • Együnk levest! Nem véletlen, hogy nagyanyáink rögtön főzték a jó kis húsleveseket, mikor valaki beteg volt! Nálunk mai napig “gyógyulósleves” a neve. Az orvosok véleménye persze megoszlik, de az biztos, hogy enyhíti a felső légúti tüneteket és pótolja az elvesztett folyadékot és ásványi anyagokat.
  • Igyunk sok folyadékot! Csapvíz, ásványvíz, gyümölcslevek, gyógyteák, sőt még a sportitalok is jók, viszont a koffein tartalmú italokat kerüljük, mert azok vízhajtó hatásúak! Alkoholt se fogyasszunk, mert már így is gyengék és levertek vagyunk, az még bódít is a vízhajtó hatásán kívül. Bár tudom, pálinkával minden betegség gyógyítható! 😉
  • Párologtassunk és gőzöljünk, így ki tudjuk tisztítani az eldugult orrunkat.
  • Mint ahogy megelőzésnél, itt is hatásos a sósvizes gargalizálás és orrtisztítás.
  • Szedjünk napi 3×1000 mg C vitamint! Jelentősen lerövidíthetjük a betegség időtartamát. A legjobb a természetes forrás, tabletta helyett például inkább aszkorbinsav, az citromlé helyett is jó a teába. Besegíthetünk más természetes forrással is, mint például a paprika vagy savanyú káposzta. Én a csipkebogyót is el szoktam rágcsálni csak úgy magában, abban is sok a C-vitamin.
  • A bíbor kasvirág – Echinacea purpurea – kivonata az influenza remek ellenszere lehet. Akut fertőzés esetén csepegtess a teába vagy narancslébe először ötven cseppet, majd óránként tíz-húsz cseppet két napig.
  • Fogyassz napi fél fej fokhagymát! A fokhagyma kiváló baktérium- és vírusölő. Megsütve is nagyon finom és sokkal kevésbé erős. Pirítósra kenve isteni!
  • Meghűlésnél, megfázásnál, arc, fül vagy a homloküreg gyulladásnál hasznos, ha infralámpázunk.
  • Az influenza nyakmerevséget tud okozni. Mártsunk egy törülközőt forró vízbe, majd te­kerjük a vállunk és a nyakunk köré, és feküdjünk le. Tegyünk egy száraz törülközőt a vizesre, hogy az tovább ma­radjon meleg.
  • A gyömbér csökkenti a köhögést, mézzel és citrommal kombinálva, tea formájában nagy segítség lehet meghűlés esetén. Egy pici gyömbérdarabot főzzünk meg teaként, majd akácmézzel és frissen facsart citrommal fogyasszuk. Nem kell sok gyömbért használni, mert erős! Hatékonyan pusztítja a vírusokat és a baktériumokat és csökkenti a betegség következtében fellépő gyomor-problémákat.
  • A torma is tisztítja az arcüreget, légutakat és a hörgőket, ezért légcsőhurut és hörghurut esetén ugyanúgy javallott a fogyasztása.
  • A curry csökkenti a nyálkahártya-gyulladást, erős váladékoldó, és kiírtja a légúti panaszokat okozó baktériumokat és vírusokat. Erősíti az immunrendszert, és hatékonyan csökkenti a megfázásos tüneteket. Használhatjuk levesben (pl. húsleves ízesítésére), de szórhatjuk sült húsokra, főtt rizsre, vagy akár melegszendvicsre.
  • Ilyen zimankós időben egyébként is gondolunk rá és előszeretettel fogyasztjuk is ugye, de gyógyszernek is kiváló egy forró, illatos forralt bor. A bort – mindegy, hogy vörös vagy fehér – forralás előtt érdemes vízzel felhígítani (és mivel felforraljuk, így az alkohol is elpárolog belőle). Kedvünk szerint fűszerezhetjük fahéjjal, szegfűszeggel, mézzel, de kapható külön forraltbor fűszerkeverék is.
  • Az Oscillococcinumból a tünetek jelentkezésekor egy adagot kell bevenni, majd ezt kétszer, esetleg háromszor (6 óránként) megismételni. Már kialakult influenza esetén naponta kétszer (reggel és este) 1 adag 1-3 napon át.  Amennyiben a tünetek 3 napon túl is fennállnak, és javulás nem következik be, forduljunk orvoshoz.

Abban az esetben, ha az alábbi tüneteket észleljük, forduljunk orvoshoz:

  • jelentősen duzzadt nyirokcsomók a nyakon és az állkapocs környékén
  • súlyos, szűnni nem akaró hányás
  • mellkasi fájdalom vagy nyomó érzés, ziháló légzés
  • légzési nehézségek
  • zavartság, ájulás
  • rendkívüli torokfájás, és/vagy a tünetek egy hét vagy 10 nap alatt javulás helyett egyenesen rosszabbodnak
  • magas láz; vagy 3 napnál tovább tartó bármekkora láz
  • szapora vagy nehéz légzés
  • reszelős vagy ziháló légzés
  • ugató vagy diftériás jellegű köhögés
  • kékes árnyalatú nyelv
  • fülfájás, illetve folyadék szivárgása a fülből
  • rendkívüli mértékű levertség vagy ingerlékenység
  • ideiglenesen javuló, majd újra súlyosbodó tünetek
  • ha a betegség 10 napnál tovább tart

          (Forrás: ÁNTSZ, panadol.com, webbeteg.hu, NLCafe)

+1 kis ráadás, a gyerekeim által “gyógyulósleves”-nek titulált fokhagymalevesünk receptje. Nem tudom, hogy a zsír (amit ugye mellkasra kenve is használtak régen, mint hurutoldó), vagy a fokhagyma teszi, de ez is mindig segíteni szokott.

3-4 gerezd zúzott fokhagymát pirítsunk meg 1 bő evőkanál (liba)zsíron. Figyeljünk, hogy ne legyen túl forró a zsír, mert rögtön megég a fokhagyma és akkor keserű lesz. Öntsünk rá 1 bő evőkanál lisztet, pár másodpercig kevergessük, majd öntsük fel kb. 2,5 liter vízzel. Dobjunk bele 1 leveskockát. Elég egy, maximum utána sózzuk a levest, hiába ír mondjuk literenként 1 kockát a doboza. Rakjunk hozzá 12,5 dkg cérnametéltet, vagy csigatésztát és főzzük a levest, amíg a tészta megpuhul. Vigyázzunk vele, mert kifut! Viszont mindig megállapítom, hogy akkor lesz jó, ha “kifut” (ha ott állok mellette folyamatosan kavarva, megúszhatom a takarítást), ha nem akar kifutni, akkor nem is lesz finom. 🙂